Co mají společného fronta na banány a současná inflace?
Fronta na banány není totiž jen skutečnou frontou na exotické ovoce, která se před desítkami let stávala před prodejnami s ovocem a zeleninou, když náhodou nějaké ty banány přivezli. Fronta na banány je takovým synonymem pro běhání od obchodu k obchodu a shánění konkrétního zboží. V osmdesátkách se takto typicky sháněl například toaletní papír nebo dámské hygienické potřeby a další zboží.
Takže co může mít fronta na banány společného se současnou inflací? Češi, kteří si osmdesátky pamatují, už asi tuší a možná už sami také na vlastní kůži zažívají takové malé deja vu. Už zase běhají od supermarketu k supermarketu a shánějí levnější zboží.
Při současné Babišově, Putinově nebo snad Fialově drahotě Čechům zase začínají dostihy. Pro vejce do jednoho krámu, pro maso do druhého a pro mléčné výrobky do třetího. Ušetřit se tím totiž dá dost významně. Na vlastní oči jsem viděla, jak se cena v jednom supermarketu může u jediné položky lišit až o dvacet korun od ceny v druhém supermarketu! A to už je opravdu hodně. Jen si to spočítejte. Dáte do košíku deset základních položek a když bude každá jen o deset korun dražší, než jinde, proděláte stovku. A kolikrát za měsíc půjdete takto nakoupit? Čtyřikrát, šestkrát nebo dokonce osmkrát?
Čechům při inflaci, která podle slov předních ekonomů jistě v určité fázi roku vystoupá až k 15 procentům, nezbývá nic jiného, než sledovat ceny v jednotlivých supermarketech. A v každém z nich chytře nakoupit to, co tam zrovna mají levnější, než ve vedlejším supermarketu.
Jen to trochu komplikuje cena pohonných hmot, která se bez problémů v současné době pohybuje nad 45 korunami za litr čehokoli. Takže nepřipadá v úvahu, že by si snad Češi ty krámy objeli autem. To ne. To by se nakonec nic neušetřilo. Místo toho je třeba dobře plánovat a vybrané cenově výhodnější potraviny v jednotlivých supermarketech nakupovat ideálně třeba cestou z práce. Jinak by veškeré ušetřené peníze byly utopeny v benzinu nebo naftě.
Máme tady zkrátka takové osmdesátkové retro. Ostatně módní tvůrci tvrdí, že retro je teď in... Ať už tomu budeme říkat fronta na banány, inflace nebo těžké časy, jedno je jisté. Zase se pěkně naběháme. A pro jistotu na našich chatách a chalupách zasadíme, abychom něco málo ušetřili...
Autorský článek.