Po tragédii na Ještědu se Drážní úřad rozhodl prověřit technický stav ostatních českých lanovek. Chce zabránit dalšímu neštěstí
Kabinových a sedačkových lanovek je v České republice celkem 120. K mimořádným událostem dochází velmi zřídka. Neštěstí, které by mělo za následek pád kabiny nebo sedačky a zranění či smrt cestujících, se od vzniku České republiky stalo až nyní, přesněji 31. října na Ještědu. Příčiny pádu lanovky Drážní inspekce stále zkoumá.
Drážní úřad v návaznosti na nehodu lanové dráhy na Ještědu okamžitě zareagoval přijetím mimořádných opatření. „Dohled nad bezpečností provozu lanových drah je součástí naší běžné činnosti. Letos navíc před zahájením zimní sezony oslovíme všechny provozovatele lanových drah s požadavkem na sdělení termínů kontrol, oprav a údržby, které provádějí před zahájením zimního provozu. Od všech provozovatelů kabinových a sedačkových lanovek si dále vyžádáme doložení provedení defektoskopických kontrol lan a výsledky prohlídek a měření lan v souladu se zákonnými požadavky. Státní dozory se během zimní sezony zaměří intenzivněji na provozování lanových drah,“ řekl Jiří Kolář, ředitel Drážního úřadu.
Kontroly lanových drah probíhají pravidelně dle platných právních norem a v souladu s přísnými evropskými předpisy. „Provoz lanovek je pod přísnou několikastupňovou kontrolou, je tak možné říci, že bezpečnost provozu lanových drah v ČR je na vysoké úrovni,“ dodal Jiří Kolář.
Přesnou příčinu mimořádné události na Ještědu stanoví vyšetřování Drážní inspekce. Poté bude teprve možné přistoupit k přijetí případných dalších, už konkrétnějších, bezpečnostních opatření.
Dnes vyrazil na místo tragédie speciální tank, aby vyprostil vrak zřícené kabiny lanovky. Nyní musejí experti zjistit, proč nefungovala nouzová brzda a co způsobilo přetržení tažného lana. Táhlo nouzové brzdy zůstalo v kabině v nedotčeném stavu.
Zdroj: Ministerstvo dopravy ČR, tn.nova.cz.