Zní vám homeoffice v posteli lákavě? Nevýhody si možná neuvědomujete

 Komentáře 
29. června 2022 13:04 / Michael Veselý
  0
📷
1 fotografie v galerii
Sezení s počítačem v posteli vás může poznamenat. Depositphotos
Těm, kteří netrpí touhou po každodenním sociálním kontaktu, zajisté vyhovuje práce z domova. Neumí si ale představit, jaká zdravotní rizika pro ně z dlouhodobého hlediska přináší, pokud zůstanou pracovat v posteli.

Zní to lákavě, nemuset vstávat o dvě hodiny dřív, oblékat se, česat, snídat a pak absolvovat mnohdy dlouhou cestu do práce. Zůstat na homeoffice má bezpochyby dost výhod. Vzbudíte se před osmou, dojdete si uvařit kávu a se snídaní na nočním stolku sáhnete po notebooku, na kterém si odbydete směnu. Ušetříte tím tak nejen čas, ale i peníze za dopravu, ať už využíváte tu veřejnou nebo jezdíte autem.

Spousta pracovníků, jejichž povolání neumožňuje zavřít se doma, závidí těm, kteří se mohou zapojit do současného trendu homeoffice. Ten vyhovuje i majitelům firem, protože ušetří. Jestliže pracujete doma, spálenou elektřinu si totiž platíte sami. Někdo si možná řekne, že za to pohodlí to stojí. Realita je ale taková, že pokud se vaší kanceláří nyní stala ložnice, zaděláváte si nejen na psychické problémy, ale i v případě, že jste otrlejší a individualita vám nevadí, stále hrozí fyzické potíže. Není to tak, že by se vám po měsíci projevily bolesti zad. Potíže mohou přijít klidně za několik let. Zbavovat se jich ale budete jen těžko.

Pokud pracujete v posteli, měli byste si uvědomit, že zcela minimálně měníte polohu. Lidské tělo je však přizpůsobeno pro fyzickou zátěž a pohyb. Čím méně se hýbeme, tím spíše si můžeme přivodit nejrůznější bolest. Ideální je při práci z domova pravidelně cvičit. Pro mě osobně je i dost nepohodlné setrvávat s počítačem v jedné poloze, nejspíš bych dříve usnul, než dokončil práci. Abyste se udrželi fit, měli byste tedy své tělo trénovat. Nenechte se proto strhnout leností a myslete i na své zdraví. Během práce se několikrát procházím po bytě a svalstvo protahuji, pokud zůstávám s počítačem v ložnici. Možná se to teď nezdá důležité, za několik let ale sami sobě poděkujete.

Měkký povrch matrace má negativní vliv na svalstvo, které je namáháno, zejména pokud jde o krk, boky nebo záda. Zejména mladí lidé, kteří jsou zvyklí na práci u počítačů a vyhovuje jim pohodlí domova, se tímto mohou nechat strhnout. Nedělají si hlavu s tím, že by se jim mohlo něco stát. Problémy, které však vzniknou prací v posteli, se projeví až za rok nebo i několik let. Potýkat se s nimi budou do stáří, pokud podcení péči o vlastní tělo. Nejdůležitější je, že nikdy není pozdě začít to řešit a nastavit si režim, při kterém nebude vaše svalstvo chátrat.

Nemoci, které hrozí v důsledku špatné životosprávy během homeoffice, zahrnují drobné bolesti hlavy a mohou se také rozšířit na trvalou ztuhlost zad, artritidu a to, co je známé jako cervikální bolest – tedy bolesti kostí, vazů a svalů na krku, které umožňují pohyb. Vyplatí se uzpůsobit pracovní místo tak, aby byl display ve výši našich očí – k tomu je ideální oddělitelná klávesnice. Také bychom měli udržovat co nejvíce vzpřímenou polohu a dát si například polštář jako opěrku pod bedra.

Psychická zátěž, kterou lidé podceňují

To, jak na vás bude působit dlouhodobý homeoffice po stránce psychického zdraví, je otázka povahy. Jsou lidé, kteří nemají problém s izolací, ba dokonce jim kvůli jejich povaze vyhovuje. Zajdou si večer na kávu se známým nebo zavolají někomu z rodiny a během dlouhého telefonního hovoru vybijí svou sociální baterii. Pokud někdo pracuje rok v kuse z domova, nemusí to ale mít negativní vliv pouze na jeho svalstvo. Pro některé typy lidí je taková práce z dlouhodobého hlediska jednoduše nevhodná. Dokonce vám může začít vadit už po pár týdnech, kdy si uvědomíte, že ač vám dříve tlachání v kantýně nepřipadalo podstatné, dokonce možná ani zajímavé, sociální kontakt je přirozenou součástí života.

Pokud jste sami zavřeni v malém bytě a jediné, na co se stále dokola soustředíte, je práce, váš mozek začne být vyčerpaný, činnost se mu bude zdát monotónní a klesnout tak může nejen produktivita, ale i zdravý spánek. Tělo i mysl nebudou dostatečně vyčerpány, takže může dojít ke spánkovým poruchám.

Pokud děláte na místě, které je primárně určeno ke spaní, i mnoho jiných činností, mozek si zvykne, že tu lze dělat cokoliv. Zní to nejspíš zvláštně, ale jde o kód, který si podvědomě ukládáme. Pokud pak nemůžete usnout, jako jeden z důvodů se nabízí právě to, že mozek ještě nevnímá uložení ke spánku jako jasný impulz. Lidské tělo je tak trochu stroj, který bychom měli používat podle manuálu, jinak tím rozladíme velkou spoustu věcí a budou se nám těžko dávat do pořádku.

Mezi odborníky bývá to, o čem tu mluvím, nazýváno jako „spánková hygiena“. Jedná se v podstatě o návyky spojené s uložením těla ke spaní a zajištění kvalitního prostředí pro odpočinek. Jedním ze základních problémů práce z domova je, že režim si určujete sami. Odjakživa jsme ale zvyklí, že režim nám stanovuje škola nebo zaměstnavatel a my plánujeme ten zbytek okolo, abychom se vhodně přizpůsobili. Pokud nemáme jasně dáno, v kolik hodin musíme kde být, svádí to k tomu dlouho ponocovat a vstávat každý den až v dobu, kdy už jsme vyspaní. Než se rozhodnete pracovat na home office, možná je na místě zvážit, zda dokážete být sami sobě šéfem a stanovit si pevný režim. Například vstávat a chodit spát každý den ve stejnou dobu pomáhá.

Dobré je mít před spaním také nějakou rutinu, která navodí naše tělo na odpočinek. Někdo před spaním cvičí jógu, jiný sleduje zprávy, můžete si číst knihu nebo meditovat. Stačí na to několik minut a náš mozek si podvědomě zakóduje, že je to rituál prováděný před spaním.

Měli byste mít klidné a ideální prostředí pro spánek. Tmu, ticho a pohodlí. Neusínejte v půl jedenácté u otevřeného notebooku s nedodělanou prací, protože je to psychicky i fyzicky zatěžující a kvalitu spánku to ovlivňuje. Mnohem účinnější bude v deset hodin vše zavřít, pořádně se vyspat a následující den s větší energií dodělat chybějící práci.

Před spaním nekuřte, nepijte alkohol a vyhněte se i kofeinu. Kofein byste měli omezit pouze na dopolední hodiny, z těla se dostává delší dobu a může spánek výrazně ovlivňovat. Pokud jste zvyklí konzumovat při práci kávu a budete se svým pracovním povinnostem věnovat večer, pravděpodobně začnete mít potíže s usínáním. Domácí práce může svádět i k užívání alkoholu, přece jen vás nikdo nevidí a nehrozí průšvih. Ten ale pro změnu způsobuje neustálé noční buzení a brzké probouzení, přestože tělo ještě není dostatečně odpočaté.

A v neposlední řadě myslete na to, že práce v posteli vás snadno strhne k tomu, abyste usínali přes den. Je to sice příjemné a pohodlné, z dlouhodobého hlediska to ale znamená, že budete mít potíže s režimem a usínáním večer. Ze zkušenosti můžu říct, že špatnými návyky jsem si prošel již na střední škole, kdy jsem studoval z domova a poruch spánku se zbavuje opravdu špatně. Někdo skončí u nasazených léků, jiný s nimi pak bojuje i léta. Než se rozhodnete pro práci doma, měli byste si nechat projít hlavou, nakolik pro vás bude přínosem a jak by mohla ovlivnit režim, ve kterém fungujete.

Autorský článek - komentář.

Reklama

Mohlo by vás zajímat

Celebrity

Rihanna si rodinného života asi moc neužije. Zpěvák ASAP Rocky, se kterým má syna, byl obžalován za...

Styl

Jeseteří úplněk ve znamení Vodnáře vyvolá touhu po svobodě a lehkomyslnosti

Tech

Rusko chce mít nový jaderný bombardér už za dva roky. Nejspíš ale nebude mít vůbec žádný