Vishing je v Česku na vzestupu. Poslechněte si, jak může vypadat podvodný telefonát
Nejvyšší zaznamenaná částka od jedné oběti z Prahy činila téměř 5,5 milionů Kč. Občané ČR tak dle webu Policie ČR průměrně v uplynulém roce přišli o více než půl milionů korun denně.
„Reálné zisky podvodníků jsou však pravděpodobně mnohem vyšší. Oběti tuto trestnou činnost z různých důvodů Policii ČR nenahlašují, přičemž mezi nejčastější patří stud, že podvodníkům naletěli. Tento přístup však napomáhá samotným pachatelům, aby beztrestně okrádali další oběti. Proto jej nedoporučujeme. Poškození by měli jako první kontaktovat svoji banku a následně učinit oznámení na služebně policie,“ sdělil náměstek policejního prezidenta pro SKPV brig. gen. Mgr. Tomáš Kubík.
Z uvedených důvodů zahájil v těchto dnech Národní úřad pro kybernetickou a informační bezpečnost (NÚKIB) s Policií České republiky (PČR) a Českou bankovní asociací (ČBA) novou osvětovou kampaň týkající se podvodných telefonátů.
Pro názorné ukázky různých praktik těchto zločinců byly natočeny videoklipy, ve kterých hrají Daniela Kolářová, Lucia Čižinská, Jaromír Nosek a Kryštof Krhovják. Kampaň, jež nese název Velké odhalení, má za cíl pomoci občanům ČR rozpoznat tyto podvodníky a uchránit své finance. Videoklipy je možné zhlédnout na nové osvětové webové stránce www.velkeodhaleni.cz, kde může široká veřejnost získat i další informace o této rozšířené bezpečnostní hrozbě.
"Minimalizovat rizika a škody plynoucí z vishingu, tedy podvodných telefonátů, můžeme všichni. Velké odhalení je další společný projekt zástupců státního a soukromého sektoru, který pomůže ochránit občany České republiky a jejich finance,“ říká ředitel NÚKIB Lukáš Kintr. Skutečností je, že se útočníci profesionalizují, dokáží působit velmi věrohodně a obětí těchto podvodů se tak může stát doslova kdokoliv, kdo vlastní telefon.
„Velkým odhalením navazujeme na kvalitní spolupráci při přípravě kampaně #nePINdej! Jsme přesvědčeni, že osvětových aktivit v této oblasti není nikdy dost. Důkazem, že je potřeba tento problém řešit jsou aktuální data. Za rok 2023 jsme evidovali téměř 70 tisíc napadených klientů, u kterých byla průměrná škoda přes 19 tisíc korun. Meziročně se tak počet útoků ztrojnásobil,“ říká Pavel Kolář, gestor Komise pro bankovní a finanční bezpečnost České bankovní asociace.
„Snížit rizika spojená s podvodnými telefonáty lze kvalitní osvětou o dané problematice, a to napříč společností. Základem je zůstat vždy v klidu a obezřetný. Nejčastěji užívanou metodou pachatelů je totiž nějaká forma nátlaku. Velmi často se pak útočníci vydávají za oficiální instituci, autoritu. Ať už jde o Policii ČR, banky či NÚKIB,“ doplnil ředitel NÚKIB Lukáš Kintr.
Pachatelé dnes běžně dokáží napodobit (podvrhnout) jakákoli telefonní čísla (tzv. spoofing), tedy i ta oficiální. Obětem se tak může zdát, že příchozí hovor je skutečně např. od NÚKIB nebo finanční instituce. Nemusí tomu tak ale být. Potenciální oběť může v daných telefonátech rozpoznat varovné signály a identifikovat podvod.
Nejjednodušší a nejúčinnější metodou, jak se těmto praktikám ubránit, je telefonát ukončit a zavěsit. Případně si pak lze vyhledat oficiální číslo dané instituce, která vás údajně kontaktovala, zavolat na něj a ověřit si, zda šlo o skutečný hovor.
Zdroj: Policie ČR, NÚKIB, ČBA