Energetický regulační úřad varuje před gaunery, kteří se snaží přivést klienty zkrachovalé Bohemia Energy do ještě větších problémů

 Energetika 
21. října 2021 11:49 / Naďa Stehlíková
  1
📷
1 fotografie v galerii
ERÚ zachytil první stížnosti na energetické šmejdy Shutterstock
Energetický regulační úřad (ERÚ) zachytil první stížnosti na energetické šmejdy, kteří se snaží zneužít ukončení dodávek energií od společností ze skupiny Bohemia Energy. Spotřebitelům nabízejí pomoc s výběrem nového dodavatele, jejich služby ale mohou přivést zákazníky do ještě větších problémů.

Klienti zkrachovalé Bohemia Energy by měli být obzvláště obezřetní. „Šmejdi opět dokazují, proč si své jméno zaslouží. Znovu se vydávají za pracovníky našeho úřadu, nebo si rovnou vymýšlejí pohádky o úřadu zcela novém, který má pomáhat lidem, kteří nyní spadají pod dodavatele poslední instance. Stížností zatím máme jen několik desítek, ale spotřebitelé si svou chybu většinou uvědomí až později, když po nich někdo vymáhá pokuty, což je pozdě. Proto naše varování přichází teď, než stížností budou tisíce," řekl Ladislav Havel, člen Rady ERÚ.

To, že telefonát nepochází z ERÚ ani jiného úřadu, lidé poznají snadno. Žádný úřad totiž neprodává energie a nesmí doporučovat konkrétní dodavatele energií. Dalším charakteristickým rysem podvodníků bývá tvrzení, že nic není závazné a lidé si své rozhodnutí mohou kdykoliv rozmyslet.

Podobné rádoby nezávazné nabídky bývají samozřejmě závazné. Spotřebitel totiž může smlouvu uzavřít i po telefonu. Dostat se z ní bývá o poznání složitější, a když od smlouvy nestihne včas odstoupit, do 14 dnů, končí taková nabídka zpravidla sankcí.

„Napřímo se mohou lidem ozvat například dodavatelé poslední instance, ale i ti většinou posílají dopisy, nebo spotřebitelé volají jim, ne naopak. Nejste-li si jistí, s kým hovoříte po telefonu, je postup jednoduchý. Nechte si zaslat smlouvu písemně. Žádný ze slušných dodavatelů Vás nebude nutit, abyste odsouhlasili do sluchátka něco, nad čím se potřebujete pořádně zamyslet," doplnila Markéta Zemanová, členka Rady ERÚ.

V současnosti řeší ERÚ se spotřebiteli především dotazy týkající se přechodu do režimu dodavatele poslední instance, kterých přicházejí denně stovky. V běžných časech ale spotřebitelé potřebují pomoc nejčastěji právě kvůli nekorektnímu jednání zprostředkovatelů, kteří stojí za více než polovinou spotřebitelských podání na úřad. Kompetence nad zprostředkovateli přitom ERÚ bude mít až od příštího roku, přičemž ani registr zprostředkovatelů nevyčistí trh od nekalých praktik hned.

Zdroj: ERÚ.

Reklama
Reklama

Mohlo by vás zajímat

Celebrity

Celý svět zasáhla zpráva o rakovině princezny Kate. Její mladší bratr James zveřejnil dojemný vzkaz a...

Styl

Umělá inteligence už vylepšuje i chuť piva nebo čokolády

Dům a zahrada

Vodní kámen zlikviduje konvici, myčku i pračku. Zatočte s ním některou z osvědčených metod