Facebook vymírá, zůstávají jen starší generace a negramotní

 Komentáře 
05. července 2022 18:53 / Michael Veselý
  0
📷
1 fotografie v galerii
Zájem o dříve populární síť v posledních letech výrazně povadl. Depositphotos
Sociální sítě, na kterých to žije, jsou teď TikTok, Instagram nebo Twitter. Na Facebooku se drží zejména starší generace a lidé, kteří si prostě přišli někam zakřičet, protože jim nevyšel život. Spousta z aktivních uživatelů téhle sociální síti ani pořádně nerozumí. Při životě ho drží už jen pár vychytávek.

Ať už jste si toho všimli nebo ne, komunita kdysi velmi populární internetové sítě Facebook vymírá. Skoro bych řekl, že začala chátrat už před několika lety, jen až teď je to pořádně vidět pro ty, kdo jej ještě navštěvují. Je zkrátka na čase, aby Mark Zuckerberg přišel s něčím novým, protože tisíce lidí opouštějící takzvanou „ksichtoknihu“ nezarazilo nic z inovací, které se během posledních pěti let objevily. Nové emoji pod statusy a komentáři pouze rozbouřily diskuzi, zda nejsou potřeba dva „haha“ smajlíky. Jeden jako: „Haha, teď jsi mě dostal!“ A ten druhý: „Haha, jsi trapný, až se ti směju.“ No a nový vzhled a funkce stránek, na které teď z mobilu nenahrajete jedinou fotku, no a někdy ani z počítače je nedokážete přesouvat v albech, překvapivě taky nikdo neocenil.

Oblíbenou dominantou Facebooku je hlavně možnost market place, která je jako jediná bezkonkurenční. Sice zde taky můžete vkládat dlouhé texty, ty ale zpravidla stejně nikdo nečte, lidi zajímají jen fotky a videa. Také je tu výhoda zakládání skupin a událostí, kterou zatím ostatní sociální sítě nedohnaly. Lidi se tu tedy v současné době drží spíše v jakýchsi klubech – tím myslím po technické stránce zejména skupiny. Zde sdílí své zájmy, než aby zásobovali zeď fotografiemi z dovolených a statusy o restauracích, co zrovna navštívili.

Proč že vlastně hned v titulku zmiňuji ty negramotné? Mám dojem, že je jich na Facebooku minimálně mezi Čechy více než těch, kdo dokážou složit větu. Komunikace s některými lidmi na Facebooku je opravdu těžká, možná jste to už taky zažili. Jednak sami netuší, co tam vlastně dělají, jaký je rozdíl mezi skupinou a stránkou, co se stane s příspěvkem, když dají tlačítko sdílet a tak podobně. Neumí číst příspěvek celý, zobrazí si jen fotku a nečtou text, který ji vysvětluje, odpoví na inzerát, ve kterém je uvedeno místo i cena, ale ptají se na tyto údaje. Pokud vám píšou zprávu, obvykle jsou to jen strohé věty bez pozdravu či otazníku typu: „Kolik“ nebo „Tak kdy“. Jejich konverzace působí extrémně nezdvořile a obvykle ji v další větě doplní o „já bich chtěl“ či „visvětlíte mi“. Ani raději nemluvím o tom, jak často narazím v nějaké skupině na větu, jež má tři řádky, žádnou čárku a vazby v ní vypadají, jako by někdo zkoušel, zda by se dala číst třeba i od konce a od prostředka, když to zajímavě poskládá.

Facebook se propadá na žebříčku oblíbených sociálních sítí stále níže, a to zejména mezi mladými. Vlastně si připadám trochu zaostale, že jej ještě stále používám. Na druhé straně můžu říct, že pokud by neměl zmiňované funkce jako skupiny a market place, také by mi už neměl, co nabídnout, protože s mnoha přáteli si píšu na Instagramu.

Úbytky uživatelů zde začaly už v roce 2018. Vlastně si vzpomínám, jak jsme tehdy s přáteli řešili, že na naše stránky už nechodí tolik lidí, co dřív. „Jedna kamarádka mi tehdy řekla: Na Facebook kašli, ten už je mrtvej, teď jede Instagram a TikTok.“ Tehdy jsem ještě nechápal, proč že je Facebook mrtvý, a několik dalších lidí mi muselo potvrdit, že jejich generace už vlastně používá jen Messenger, jinak by málem ani nevěděli o existenci téhle sítě. S postupem času jsem pochopil, proč se odtud lidé stahují. Musím také uznat, že znám dost lidí seniorního věku, kteří si Facebook založili a využívají ho ke kontaktu s rodinou. Těm tato platforma zjevně vyhovuje. Mohou sdílet vše, co vidí na vlastní zeď, zakládat si alba, označovat vnoučata a to je vskutku baví.

Mnoho lidí se vyjadřuje, že opouští sociální sítě a především Facebook, protože je nutí myslet negativně a setkávají se tu s nepříjemným prostředím. To mohu jedině potvrdit. Ani už nespočítám, kolikrát jsem někomu napsal: „Já prostě nemůžu chodit na Facebook, mě to tak rozčiluje, jen když otevřu hlavní stránku.“ A odkud pramení tyhle pocity? Přesně od výše zmíněných typů lidí, kteří tuhle síť zahltili. Jelikož mít tady účet se v minulých desetiletích stalo tak velkým trendem, že už ho má opravdu každý, hromadí se tu ti „jednodušší“ lidé, kteří nevědí, co se životem, na sítích tráví většinu dne a komentují všechno, co uvidí. Někteří to možná dělají jen proto, aby ostatní vyprovokovali. Skoro si až říkám, jak internet těmhle typům konfliktních lidí usnadňuje život. Nemusí už chodit nikam ven, pokud potřebují rozpoutat konflikt, stačí párkrát kliknout a hodit vysmáté emoji někam, kde to není adekvátní.

Jsou tu někteří, jež mají Facebook jen, aby ho prostě měli a chodí radit ostatním. Já jim říkám „chytrolíni“, zjevně to také nejsou seriózní občané, kteří by sem přišli rozumně strávit volný čas. Namísto toho stejně jako ostatní zmínění, komentují, co jim přijde na oči. Tihle to ovšem dělají nejspíš proto, že v reálném životě je nikdo neposlouchá, a tak se musí někde prosadit a poskytnout svůj názor na věc. Když to udělají, obvykle je hned jasné, proč je nikdy nikdo neposlouchá. Například ve skupinách, kde lidé prosí o právní rady, pronášejí moudra. Je to pár dní, co jsem viděl dotaz, jak získat rodný list od matky syna, pokud jej nechce vydat, jelikož dotyčný jej potřeboval doložit k insolvenčnímu řízení. Jeden z komentátorů důmyslně radil: „Musíte jej doložit, jinak to nejde!“ Vskutku rada nad zlato. Jinde se zase vyjadřoval nějaký pán pod příspěvkem jedné z matek, která se tázala na zkušenosti ostatních. Její děti nechtěly navštěvovat otce, a tak se ptala, zda je možné kontakt přerušit, aby k němu nemusely. „Dítě má dva rodiče, smiřte se s tím,“ odpověděl jí na to ochotně někdo, kdo zřejmě ani neporozuměl psanému textu. A takových výkřiků do tmy je na Facebooku plno (neříkám, že jinde ne), jenže tady se z toho stává extrém, který odrazuje „normální“ uživatele, aby jej ještě navštěvovali.

A aby se z toho nestal jen článek o lidské hlouposti, rád bych uvedl i pár faktů, které už od přelomového roku 2018 mapují úbytky příslušníků mladé generace na Facebooku. Z tehdejších průzkumů vyplynulo, že lidé často opouštějí sociální sítě i proto, že mají pocit, že na nich tráví příliš mnoho času. Řeklo to 41 procent respondentů, což nás opět vrací k tomu, že ti, na které na nich nejvíce narážíme, budou zřejmě lidé, již o trávení svého času příliš nepřemýšlí. Dalších 35 procent v tom samém průzkumu přiznalo, že je sociální média nutí myslet negativně a 31 procent už na ně vlastně ani nebavilo chodit. A 17 procent lidí dokonce přiznalo, že se na sítích cítí špatně a Facebook byl v toto ohledu právě tou nejopouštěnější sítí. V roce 2018 jej přestalo používat téměř 70 procent dotázaných. Není se nejspíš, čemu divit.

Možná to teď zní, že jsem vlastně urazil každého, kdo má ještě rád Facebook a označil mnohé jeho uživatele za hloupé, přiznejme si ale, že takových lidí je tam vskutku plno a ti rozumnější boj s nimi alespoň částečně vzdali.

Kým a jestli vůbec se tahle sociální síť nahradí, se uvidí. Netipoval bych to ale na na žádnou z těch aktuálně používaných, protože ač je nyní podobnou oblíbenou platformou Twitter a Instagram, neobsahují zatím ještě zdaleka tolik funkcí.

Autorský článek - komentář. Další zdroje: Techfocus.cz

Reklama
Reklama

Mohlo by vás zajímat

Celebrity

Hollywoodský glamour: Odhalení módních trendů celebrit

Styl

Čtyři ženská znamení, která nemívají štěstí v lásce. Proč tomu tak je a je možné si lásku do...

Tech

I detektor lži se dá podvést. Víte, jak funguje, a dokázali byste ho obelhat?