KOMENTÁŘ: Všichni se chtějí živit online. Kdo bude ale dělat „skutečnou“ práci a jaké to má dopady?

 Komentáře 
15. září 2022 13:08 / Michael Veselý
  7
📷
1 fotografie v galerii
Influencer je lákavá práce, v podstatě ale nikdy nekončí. Depositphotos
Snem mladé generace je dnes velmi často stát se influencery a živit se přidáváním obsahu na sítě. Taková kariéra může samozřejmě hodně vydělat. Na druhé straně ale přináší i spoustu úskalí, která si zřejmě člověk hned neuvědomí.

Průzkum z roku 2019 ukázal, že děti by byly nejraději youtubery. Životní styl, který vidíme na sociálních sítích u lidí, již se jimi živí, je lákavý. Může ho ale vést každý? Je to skutečně kariéra s budoucností? Názory na tohle téma jsou dost protichůdné a troufám si říct, že oprávněně. Na jedné straně žijeme digitálně. Všechno dnes stojí na internetu a všemožných platformách. Ubírat se touto cestou je samozřejmě zajímavé a moderní. Pod lesklým zevnějškem se skrývá nejistý příjem a mnohdy i problémy s duševním zdravím. I v Česku můžeme vidět influencery jako ShopaholicAdel, o které mluví snad každý, přitom kariéru nevybudovala na zajímavém obsahu a popularitě, nýbrž na výkyvech nálad, které baví celou republiku kvůli jejím duševním poruchám. Ve výzkumu s influencery a tvůrci obsahu se objevily tyto dopady, kterých by si měli být vědomi mladí lidé, kteří doufají, že se stanou influencery.

Jedním z nejdůležitějších faktorů, se kterými by měl člověk v tomhle případě počítat, je, že to není práce jistá a spolehlivá. Výdělek záleží na počtu sledujících, svým zaměstnavatelem jste vy sami a živí vás přízeň. Vzpomínám si na rodinu z Ruska, která vydělala svými videi na YouTube miliony. Jak se ale musí nyní tvářit na rozhodnutí odříznout Rusko od vnějšího světa? Její dosahy se tím bezpochyby ztenčí.

Úspěšní influenceři budou první, kdo bude tvrdit, že se v oboru může prosadit každý. Nicméně ani to není vůbec pravda. Musíte zaujmout svým vystupováním, tématy nebo něčím, s čím ještě nikdo další nepřišel. Rozhodně není pravda, že se uplatní každý, kdo to zkusí a bude trochu nápaditý. Vezměte si to sami podle sebe, kolik času denně máte na sledování sociálních sítí? Určitě si dobře vybíráte, koho budete sledovat a ještě lépe koho podpoříte, pokud půjde o nějaký nákup zboží nebo dary, které lze poslat třeba při streamu na TikToku.

Jinak řečeno, jestli chce někdo vydělávat touhle cestou, musí se stát skutečně oblíbeným a zábavným, aby jej lidi sledovali. To nejtěžší zdaleka není sehnat fanoušky pro vaši stránku. Tím nejnáročnějším je udržet si je. Nechcete lidi, kteří vás sledují, po roce omrzet, proto musíte vymýšlet neustále něco nového, co by je mohlo zaujmout.

Rizika samostatné, výdělečné činnosti jsou v odvětví influencerů umocněna absencí průmyslových standardů a malou transparentností platů. Influenceři jsou často nuceni posuzovat svou vlastní hodnotu a určovat honoráře za svou práci. V důsledku toho tvůrci obsahu často podceňují svou vlastní tvůrčí práci a mnozí nakonec pracují zdarma.

Influenceři jsou navíc často odkázáni na schopnosti algoritmů, které jim ne vždy pomohou. Kdo měl stránku na Facebooku a později si založil Instagram, ví, o čem mluvím. Dosahy na Facebooku skončily tak tragicky, že jej již nikdo nepoužívá. Když nyní přidám na stránku s 2000 sledujícími fotografii, uvidí ji sto lidí, a to jen v případě, že ji alespoň někdo lajkne či okomentuje v prvních pěti minutách. Procentuálně je to tedy 5 procent z celkového počtu fanoušků na vaší základně. Plno lidí z Facebooku odešlo na Instagram, i ten však neustále přichází s různými omezeními, která mu pomohou zničit dosahy umělců.

Algoritmy rozhodují, které příspěvky a v jakém pořadí se uživatelům zobrazí. Pokud vás nebudou mít rádi, nic s tím neuděláte. Můžete vydat nový příspěvek, ale lidé, již by ho rádi viděli, se o tom vůbec nedozví. A znovu si řekněme, jak moc oblíbený člověk musí být, abyste šli na jeho profil hledat, zda přidal nový obsah? Platformy sdílejí jen málo podrobností o svých algoritmech, ale nakonec určují, kdo získá vliv na sociálních sítích.

To, že se stanete neviditelnými, je pro vás v pozici influencera neustálým strašákem. Způsobuje to, že se pak tvůrci cítí pod tlakem krmit platformy obsahem a hledat správné hashtagy. Tedy i tady je stres stejně jako v každé jiné práci. Pokud tak neučiní, může jim algoritmus shodit obsah a budou mít po legraci. Skrytím příspěvků nebo zobrazením níže ve výsledcích vyhledávání se propadají, a ztrácí peníze samozřejmě.

Zapomínat bychom neměli ani na to, že den influencera je o vymýšlení nápadů, škrtání nápadů, vymýšlení scénářů nebo přípravě na focení, následné realizaci, stříhání videí a retuši fotek, až k samostatnému sdílení obsahu na sociální síti ve správný čas a se správným popisem. Nic nemůže ponechat náhodě a rozhodně není snadné neustále přicházet s novými nápady. Jako redaktor mohu celkem dobře zhodnotit, že sypat z rukávu stále další témata, která by mohla lidi zaujmout a následně je zpracovávat není vůbec jednoduchá záležitost. Lidé, kteří tvoří obsah, se mohou cítit vyčerpaní, nenachází inspiraci, a pokud se to stane influencerovi závislému na pravidelném přispívání, pak se mu snadno zboří celá kariéra nebo minimálně značně poklesne.

Neustálá online aktivita nakonec vede k jednomu z nejrozšířenějších problémů v průmyslu influencerů. K potížím s psychikou. Influenceři se mohou připojit ke svým účtům a publiku v kteroukoli denní i noční dobu. Stává se tak, že přestanou oddělovat soukromí a práci, sdílí s publikem i věci, které by si měli vyřešit v ústraní nebo si přečtou komentář ve chvíli, kdy jsou sami ve vypjaté situaci a ostře na něj reagují. Cokoliv z toho může způsobit dost problémů. Práce začíná zasahovat do jejich soukromí a mnoho lidí kariéru po určité době ukončí z důvodu, že takový způsob života nezvládnou.

Ve spojení se strachem ze ztráty viditelnosti může vést jejich počínání až k tomu, že influenceři pracují nadměrně. V podstatě nedokáží vypnout, neustále sledují své dosahy, jiné influencery a chování fanoušků. Neuvažují, co chtějí sdílet, ale co by měli sdílet, aby jim to vyneslo. Nakonec mnohdy čelí problémům s duševním zdravím, jako je syndrom vyhoření. Samozřejmě se to nestane každému, ale práce influencera stejně jako každé jiné veřejně sledované osobnosti je pouze pro lidi se silnou povahou a dostatečným uvědomění, co vlastně riskují, pokud se práci nezvládnou dostatečně přizpůsobit a sladit ji se soukromím.

Online viditelnost také vystavuje tvůrce obsahu riziku značného online zneužití. Kdokoliv může komentovat to, jak vypadají, co dělají, kritizovat jejich názory, poukazovat na jejich chyby a často je na očích i rodina dotyčného, o kterou se veřejnost samozřejmě začne zajímat. Existují i případy, kdy fanoušci kritizovali influencery za informace, které sami sdílet nechtěli. Člověk veřejně se prezentující na internetu ve velkém totiž mnohdy vzbudí v lidech pocit, že mají právo vědět o něm všechno, ač tomu tak samozřejmě není. Jsou tedy vystaveni negativnímu vnímání ovlivňování. Proto říkám, že je to práce pouze pro lidi se silnou povahou, schopností uchránit si své okolí, stát si za rozhodnutími a názory, protože negativní stránky takové slávy mohou vyvolat deprese, úzkosti nebo třeba poruch příjmu potravy. Především by ale každý, kdo chce být influencer, měl umět přiznat, že je jen člověk a nenavozovat pocit, že je něčím víc než ostatní. I bez toho bude považován za celebritu, pokud uspěje, a o to drsněji hodnocen, pokud fanouškům nepřipomene, že není dokonalý.

Ačkoli stát se influencerem může vypadat přitažlivě pro stále více lidí, je třeba zviditelnit a zlepšit podmínky, za jakých takoví lidé pracují, pokud by se mělo tohle stát zaměstnáním pro širší počet lidí, než je tomu dnes. Mimo jiné zůstává důležitá otázka. Již nyní se potýkáme s velkým nedostatkem řemeslníků a manuálně pracujících lidí. Kdo bude vykonávat takové práce, pokud se všichni v budoucích generacích rozhodnou pracovat online? Možná je na čase, abychom začali pracovat na vytváření robotických strojů, které se takových prací ujmou. Vytváření vlastního obsahu může být pro mnohé lákavé, ale často si nedovedou představit, co taková práce skutečně vyžaduje. Zatímco jiné prodávají výrobky, influencer prodává sám sebe.

Autorský článek - komentář. Další zdroje: Independent.co.uk, Pure.royalholloway.ac.uk

Reklama
Nejčtenější články
Reklama

Mohlo by vás zajímat

Celebrity

Známý šéfkuchař Ondřej Molina a slavný barman Tomáš Melzer umí připravit neskutečné dobroty i z toho,...

Styl

Zimní bundy od JD Sports - připravte se na Black Friday

Dům a zahrada

Jak se důkladně zbavit zápachu močoviny v kočičím záchodě? Výborně zabírají ocet a soda