Vláda omezila slevy na jízdném pro studenty a seniory. Chce tak zmenšit státní dluh
„Poloviční sleva jízdného je stále pro využívání veřejné dopravy atraktivní a zároveň znamená nezanedbatelnou úsporu ve státním rozpočtu. Je to odpovědná sleva, která šetří finanční prostředky, je sociálně citlivá, neodvádí cestující z dopravy a bere dopravcům motivaci k nekalým praktikám,“ řekl ministr dopravy Martin Kupka (ODS).
Úpravou výše slevy ze 75 % na 50 % se sníží deficit státního rozpočtu ročně až o 1,9 miliardy korun v závislosti na tom, kolik bude v následujících letech cestujících ve veřejné dopravě. Od zavedení plošných od září 2018 stát zaplatil na kompenzacích dopravcům doposud přes 14 miliard korun. Nově upravené slevy vyjdou státní rozpočet až na 3,9 miliardy korun.
„Musíme reagovat na aktuální ekonomickou situaci, kdy potřebujeme krotit obrovský státní dluh, mírnit inflaci, snižovat provozní výdaje státu. Předchozí vláda plánovala na slevy pouze 2,5 miliardy, které by na letošní rok nepokryly ani navrhovanou slevu 50 %. Škoda, že se její představitelé nepřiznali, že budou muset buď slevy snížit, nebo ještě zvýšit naše společné zadlužení,” dodal ministr.
Společně se změnou výše slevy budou nově zvýhodněny rodiny s dětmi. Dochází totiž ke sjednocení podmínek pro cestování se malými dětmi ve vlaku i v autobuse. K rozšíření slev dojde také u cestujících s 3. stupněm invalidity. „Chceme rozšířit slevu pro invalidy 3. stupně, kteří zatím neměli nárok na slevu. Posilujeme tím adresnou pomoc těm, kteří to opravdu potřebují,“ vysvětlil ministr Kupka.
Slevy ve veřejné dopravě se budou nadále týkat dětí do šesti let, žáků od šesti do 18 let a následně studentů do 26. narozenin. Polovinu z ceny jízdenky budou platit rovněž lidé starší 65 let. U zdravotně tělesně postižených (ZTP, ZTP/P) zůstává zákonem o poskytování dávek osobám se zdravotním postižením sleva ve výši 75 % a pro doprovod ZTP/P je cestovné plně hrazené státem.
Podle ekonomů nebude omezení slev na jízdném pro dotčené studenty nebo seniory představovat neřešitelnou finanční zátěž. A citelně to neomezí ani dopravu. „Nezapříčiní to přesun cestujících k individuální dopravě, ani žádný jejich citelnější ústup od cestování v současné intenzitě. Nemělo by totiž pro dotčené znamenat zásadní neřešitelnou dodatečnou finanční zátěž, a to ani v letošním roce, který bude tak jako tak ekonomicky náročný kvůli celkové rapidní inflaci,“ potvrdil ekonom Lukáš Kovanda.
Daňové úpravy loňského a letošního roku, zejména takzvané zrušení superhrubé mzdy a také loňské i letošní zvýšení základní daňové slevy na poplatníka, nechávají v kapse běžně vydělávajícího zaměstnance za loňský a letošní rok dohromady o nějakých 50 tisíc korun čistého více, vysvětlil Kovanda. Tyto prostředky představují "polštář", z něhož mohou jeho příjemci podpořit v rámci rodiny své děti – studenty – nebo naopak rodiče, seniory, a pomoci jim tak s financováním dražšího – od dubna totiž již "méně zlevněného" – jízdného.
„Tento model pochopitelně není uplatnitelný ve všech rodinách a domácnostech dotčených, ale v jejich převážné části ano. Důchodci se navíc nejspíše v červnu dočkají letošní druhé zákonné valorizace penzí. Ty by měly vzrůst průměrně o zhruba 700 korun, což usnadní financování právě i o něco méně zlevněného jízdného. Z hlediska veřejných financí a nutnosti jejich konsolidace znamená omezení slev jízdného spíše symbolický krok, avšak ,halíře dělají talíře´ a je třeba někde začít. Bude ale třeba řady dalších kroků snižujících veřejné výdaje,“ uzavřel Kovanda.
Zdroj: Ministerstvo dopravy ČR, lukaskovanda.cz.