Bude se v českých obcích jezdit třicetikilometrovou rychlostí? Někteří čeští politici to prosazují
Součástí obsáhlé zprávy je podle Vrecionové řada rozumných doporučení pro zvýšení bezpečnosti silničního provozu (investice do dopravní infrastruktury či bezpečnostních prvků osobních automobilů atd.), omezení rychlosti na 30 km/h v obcích, jak navrhují europoslanci hnutí ANO a další, však prý rozhodně nepodporuje.
„Chápu snahy zvýšit bezpečnost silničního provozu. Vyšší investice do infrastruktury nebo vývoj v oblasti pasivní i aktivní bezpečnosti dopravních prostředků jdou správným směrem. Nemůžu však souhlasit s návrhy, které podporují europoslanci hnutí ANO na stanovení hranice maximální rychlosti 30 km/hod v některých částech obcí a měst. Zkušenosti z měst, kde byl tento limit plošně nastaven, jsou spíše negativní. Toto opatření lze přitom uplatňovat již nyní cíleně tam, kde je to vhodné, dopravními značkami. Děje se tak už dnes v řadě měst a obcí například u škol a v konkrétních časech,“ uvedla poslankyně EP Veronika Vrecionová.
Pro zavedení omezené rychlosti v obydlených zástavbách hlasovali čeští europoslanci ANO, ČSSD a KSČM, proti byli naopak Piráti, ODS, SPD či část TOP 09. Lidovci se zdrželi. „Kolegové patrně zastávají názor, že když auta nebudou jezdit, nikoho nezraní. Což je samozřejmě platný argument, který ale v praxi nemůže fungovat. Boj proti automobilové dopravě dopadne především na lidi, kteří jsou na tomto způsobu dopravy závislí,“ dodala Vrecionová.
Plošná omezení rychlosti na 30 km/h už platí v několika evropských městech, na konci srpna zavedla třicítku prakticky na celém svém území Paříž. Během prvních 15 zářijových dnů platnosti přineslo opatření jen minimální změny v dopravě, uvedla nedávno francouzská rozhlasová stanice RTL s odkazem na studii, kterou pro ni zpracovala společnost Coyote. Průměrná rychlost vozidel se údajně ve městě snížila o jeden kilometr v hodině z původních 23,7 km/h na 22,7 km/h. Ve městě ve sledovaném období ubyla asi čtyři procenta vozidel oproti průměru. Podle autorů analýzy se ale nedá spolehlivě určit, zda to způsobilo nové opatření.