Slovensku hrozí hospodářský kolaps. Drtí to i Babišovu továrnu
Sdružení silničních dopravců Česmad upozorňuje, že výpadek v její výrobě, daný zejména extrémně vysokými cenami zemního plynu, může opravdu přivodit ekonomický kolaps Slovenska. Největším evropským výrobcem močovinového přípravku AdBlue je totiž slovenský podnik Duslo Šaľa. Ten patří do českého holdingu Agrofert, tedy do svěřenských fondů českého premiéra Andreje Babiše.
Duslo kvůli vysokým cenám plynu nyní omezuje výrobu AdBlue na technické minimum. Polský výrobce téhož přípravku, jejž používají moderní naftové motory aut a zejména kamionů s normou Euro 6 a vyšší, už svoji výrobu nedávno zcela přerušil.
Nedostatek močoviny a přípravku AdBlue představuje značný problém zejména pro provozovatele nákladní přepravy, a to jak na Slovensku, tak v Česku, vlastně v celé Evropě. Nákladní vozy spotřebují mnohonásobně větší objem přípravku než osobní auta.
Duslo Šaľa nyní nevylučuje, že výrobu zcela zastaví, pokud se ceny plynu nevrátí do normálu.
Pravděpodobnost přerušení výroby v podniku Duslo Šaľa ovlivňují v tuto chvíli tedy zejména dvě věci. To, jak se v Evropě bude v nejbližší době vyvíjet počasí, a neméně podstatně to, kolik plynu přiteče na starý kontinent z Ruska. „Čím chladnější počasí v Evropě v nadcházejících dnech a týdnech bude a čím skromnější budou ruské dodávky, tím vyšší je pravděpodobnost delšího výpadku v produkci močoviny i přípravku AdBlue,“ upřesnil český ekonom Lukáš Kovanda.
Náměstek ruského premiéra Alexander Novak v pátek před víkendem uvedl, že plynárenský podnik Gazprom je připraven obnovit svůj krátkodobý exportní prodej evropským zemím, jakmile doplní zásobníky v Rusku. Zatímco své dlouhodobé závazky vůči evropským odběratelům Gazprom plní, krátkodobý trh má dává možnost preferovat domácí před vývozním trhem. A tuto možnost Gazprom využívá. V předminulém týdnu se jeden z jeho čelných představitelů nechal slyšet, že podle ruské pranostiky bude letos tuhá zima, neboť se urodilo hodně jeřabin. Vyhlídka na třeskuté mrazy stupňuje tlak na Gazprom, aby ve svých dodávkách upřednostňoval domácí trh před exportem.
Evropě se tak i proto nedaří doplňovat své plynové zásobníky. Ty jsou pro tuto část roku nejzávažněji vyprázdněné minimálně od roku 2009. Starý kontinent totiž také přes léto zradily obnovitelné zdroje energie. V zemích, jako je Německo, foukal vítr jen podprůměrně. V Norsku zase poměrně málo pršelo. Větrníky či hydroelektrárny tak nezajistily dostatečnou výrobu elektřiny, pročež ta musela být zvýšeně produkována prostřednictvím plynu. Což jen zpomalilo naplňování zásobníků, které byly poměrně citelně vyprázdněny kvůli loňské dlouhé zimě.
Evropa pod tlakem
Gazprom stáhl některé ze svých krátkodobých nabídek plynu evropským zemím už koncem srpna. Krátce poté, co soud v německém Düsseldorfu rozhodl, že nedávno dokončený plynovod Nord Stream 2 nemůže obejít regulaci EU, jež vyžaduje, aby producent plynu byl právně oddělený od jeho přepravce. Obejití regulace by urychlilo zprovoznění plynovodu. Plynovod Nord Stream 1, zprovozněný v roce 2011, danou regulaci EU nesplňuje, protože je právně pojatý jako spojka, nikoli jako potrubí zajišťující přímé dodávky. Ve skutečnosti jde zjevně o to, že v roce 2011 bylo Rusko v EU vnímáno jako mnohem menší bezpečnostní hrozba (pokud vůbec hrozba) než dnes.
„Ač Gazprom označil těsnou časovou souslednost zmíněného soudního verdiktu a omezení nabídky plynu Evropě za shodu okolností, na trhu se od té doby čile rojí spekulace, že přiškrcováním dodávek se plynárenský gigant, většinově ovládaný Kremlem, snaží dostat Evropu pod tlak. Tak, aby co nejdříve mohl být zprovozněn právě plynovod Nord Stream 2, jenž plyn povede z Ruska přímo do Německa,“ konstatoval Kovanda.
Naděje existuje
Novakova zmíněná slova naznačují, že od listopadu by se mohly zvýšit ruské dodávky plynu Evropě. Pokud evropský trh získá větší jistotu, že se tak opravdu stát může, ceny plynu velkoobchodně prodávaného v EU klesnou. To by ulevilo i výrobcům močoviny a AdBlue, nejen na Slovensku.
Lze přepokládat, že někteří z výrobců močoviny a AdBlue, stejně jako nákladní přepravci, nyní napjatě, „jako na smilování“, čekají na možný pokles cen velkoobchodně prodávaných energií. Pokles by kromě navýšení dodávek z Ruska mohlo přinést také oteplení. V tomto týdnu by podle meteorologické předpovědi měly teploty napříč Evropou – v Londýně, Paříži či Berlíně – stoupat až nad 20 stupňů Celsia. Poměrně teplé počasí by pak mělo vydržet i ve zbytku října. Pokud předpověď vyjde, nadějeme se zřejmě i citelného poklesu velkoobchodních cen plynu, což taktéž sníží pravděpodobnost kolapsu evropské výroby močoviny i nákladní dopravy.
Zdroj: lukaskovanda.cz.