Ojetá auta mohou být brzy dražší než nová. Automobilky čelí celosvětově dalšímu važnému problému
Automobilky čelí celosvětově dalšímu závažnému problému. Vedle kritického nedostatku čipů, který zastavil výrobu například ve Škodě Auto, čelí rostoucím potížím se zajištěním dodávek hořčíku. Hořčík je přitom zcela nepostradatelná součást každého auta. Bez něj si prakticky nelze představit výrobu hliníkových slitin a plátů, které dělají auto autem, neboť jsou obsaženy v kdejaké součásti vozu od volantu přes nádrž na pohonné hmoty až po motor.
Zhruba 85 procent globálních dodávek hořčíku ovšem zajišťuje Čína. Ta se v současnosti potýká s obdobou energetické krize, která svírá Evropu. Rusko částečně přesměrovalo své dodávky plynu z Evropy právě do Číny i proto, aby Číně pomohlo zmírnit její energetickou krizi. Ta ovšem i tak páchá značné škody, neboť Čína musí kvůli příliš drahé a hůře dostupné elektřině omezovat třeba právě i výrobu hořčíku.
"Již řadu měsíců sužuje automobilky po celém světě zmíněný ,čipový hladomor´, nyní se tedy postupně přidává také ,hořčíkový hladomor´. Ten tak může protáhnout trápení automobilek o další měsíce. V Česku by mohl společně s ,čipovým hladomorem´ připravit o práci až desetitisíce lidí. A zároveň způsobit situaci, kdy zachovalé ojetiny budou mít vyšší cenu než zcela nová auta – jež ovšem nebudou k mání," dodal český ekonom Lukáš Kovanda.
Zdroj: lukaskovanda.cz.