Všem českým dopravcům hrozí krach, varuje odborník. Může se zhoršit zásobování jídlem i léky

 Události 
10. března 2022 06:55 / Naďa Stehlíková
  0
📷
1 fotografie v galerii
Kvůli vysokým cenám pohonných hmot hrozí českým dopravcům krach Depositphotos
Vláda se rozhodla ulevit dopravcům a motoristům od rekordně drahých pohonných hmot zrušením přimíchávání biosložek a také zrušením silniční daně. Podle ekonoma Lukáše Kovandy to ale zřejmě stačit nebude. Českým dopravcům podle něj hrozí krach a projevit se to může i horším zásobováním jídlem či léky.

Zrušení silniční daně podle Kovandy nepovede přímo ke snížení cen pohonných hmot. Dopravcům a motoristům však samozřejmě sníží celkové náklady provozu vozidla. "Zrušení silniční daně uleví od nákladů provozu vozidla spíše dopravcům než individuálním motoristům, protože její zrušení sníží výrazněji náklady provozu například kamionu než osobního auta. Silniční daň totiž narůstá v případě osobních vozidel se stářím a objemem motoru auta. U ostatních vozidel, například kamionů, pak s hmotností, počtem náprav a rovněž stářím," upřesnil Lukáš Kovanda ve svém komentáři.

Přimíchávání biosložek bylo zavedeno v roce 2007 pro naftu a od dva roky později pro benzín. Od roku 2010, kdy došlo k zatím poslednímu navýšení podílu přimíchávané biosložky, se musí povinně přimíchávat alespoň šest procent do nafty a alespoň 4,1 procenta do benzínu. Když se v roce 2007 začínala biosložka přimíchávat do nafty, stoupla tehdy kvůli tomu cena nafty až o 40 haléřů na litr. Tehdy se ovšem do nafty přimíchávala pouze dvě procenta. Přimíchávání šesti procent tak dnes i po zohlednění inflace zdražuje naftu o zhruba 1,20 koruny na litr. V případě benzínu tak má biosložka na svědomí zdražení o zhruba jednu korunu na litr, vyčíslil Kovanda.

"Zlevnění pohonných hmot o přibližně korunu samo o sobě dopravce ani motoristy nespasí. Vždyť nafta v Česku jen za poslední měsíc zdražila skoro o dvanáct korun na litr. Ve spojení se zrušením silniční daně jde již o výraznější úlevu na celkových nákladech. Stále však nebude stačit. Dopravci totiž nyní zaznamenávají ztrátu až čtyř korun na kilometr. Budou tedy zřejmě žádat ještě další, dodatečné opatření, například snížení spotřební daně," domnívá se Kovanda.

Jak Kovanda prohlásil, aktuálně všem českým dopravcům hrozí krach. "Krach dopravce znamená, že může váznout třeba zásobování i třeba potravinami nebo léky či zdravotními potřebami. Plošnější problémy dopravců tak mohou signalizovat otřes nejen ekonomický, ale i sociální," upozornil ekonom.

Zdroj: lukaskovanda.cz, fxstreet.cz.

Reklama
Nejčtenější články
Reklama

Mohlo by vás zajímat

Celebrity

Móda a kultura: Jak kulturní rozmanitost ovlivňuje módní trendy?

Styl

Vodu z rýže byste neměli vylévat do odpadu. Důvod vás možná překvapí

Dům a zahrada

Jak efektivně odstranit starý nátěr ze dřeva a co k tomu použít