Nová novela o zárukách a reklamacích zboží už nám nezaručí vlastně nic

 Komentáře 
03. července 2022 16:57 / Michael Veselý
  12
📷
1 fotografie v galerii
Podmínky pro reklamace zboží by se měly změnit. Depositphotos
Vláda má na stole novelu, která by měla změnit práva občanů na záruky a reklamace. O tom, kdo co bude nově prokazovat, mluví média poněkud zmatečně. Podívejme se tedy, jak to opravdu bude a kam takové změny povedou. Někomu se možná může zdát, že zákazník bude zvýhodněn, opak je ale pravdou. Možná se najdou tací, pro které ztratí nákupy v Česku smysl.

V čemže vlastně spočívají změny? Doposud prodejce dle zákona garantoval spotřebiteli, že zboží je v pořádku v době, kdy jej přebírá. To znamená, že nesměl prodat zboží, které by mělo nějaké vady, jinak vznikal nárok na reklamaci. Nezáleží na tom, jestli byly viditelné či ne. Na výrobku nesmí být ani vady na první pohled nezřetelné. Pokud se nějaká taková na daném produktu objevila v průběhu prvních šesti měsíců od převzetí, automaticky se předpokládalo, že vada byla na věci už v době jejího převzetí spotřebitelem. Prodejce měl tedy dvě možnosti, buď by vám musel prokázat, že věc byla v době převzetí bez vad a tuhle takzvanou domněnku vadnosti vyvrátit důkazy, nebo uznat vlastní pochybení. Obvykle prodávající zmiňovanou domněnku o vadnosti nejlépe vyvrátil znaleckým nebo servisním posudkem. I když všichni víme, jak servisní posudky někdy vypadají a určitě jste se už někdy museli sami dohadovat se servisem, že když jste vysavačem vysávali chlupy, nebylo to užití v rozporu s tím, k čemu by měl sloužit.

Pokud tedy prodejce nevyvrátil, že zboží bylo bez vad v době, kdy jste ho u něj zakoupili, vznikl vám jakožto spotřebiteli automaticky nárok na opravu nebo odstoupení od smlouvy a vrácení peněz. Pokud si to předvedeme na příkladu, během března jste si zakoupili nový mixér, jenže se porouchal, a tak jste pochopitelně naštvaní. V červenci jste jej tedy přivezli nebo poslali k reklamaci, protože se ukázalo, že uprostřed mixování se najednou zasekává. Tím pádem vám musel prodejce předložit posudek, který dokazoval, že jste něco udělali špatně například házeli dovnitř jahody i s krabičkou, která poškodila nástavec s noži. Zboží tím pádem bylo při předání v tomto smyslu v pořádku. Jestliže se takový důkaz nenašel, prodejce musel reklamaci vyřídit. V každém případě ale nestačilo vyjádření servisu o třech slovech, a pokud jste takové dostali, rozhodně byste se proti tomu měli bránit.

I v případě, že by se ale prokázala bezvadnost výrobku, když jste jej zakoupili, stále jste měli právo na reklamaci, pokud k vadě nedošlo vaším zaviněním. Například jestliže vám přestala fungovat klávesnice na notebooku, aniž byste do ní předtím vylili sklenici džusu i s brčkem, vada, která se vyskytla, stále podléhala dvouleté záruce na produkt. Jediný háček spočíval v tom, že musíte prokázat, že jste vadu nezavinili špatným užíváním. Obvykle s tím ale nebývaly potíže, protože se prodejce naopak ve většině případů nesnažil o nějaké prokazování bezvadnosti, když tím málokdy zákazník nárok na reklamaci ztratil.

Potíže ale začnou

Podle novely, která by měla tato pravidla změnit, prodejce stále garantuje stav věci při převzetí bez vad. Dokonce se může zdát, že je to výhodné, protože domněnka o vadnosti neplatí 6, ale celých 12 měsíců. Nenechte se však zmást, zase taková výhoda to pro spotřebitele nebude. I nadále je tu ta možnost, že prodejce opravdu prokáže bezvadnost zboží v době, kdy jej zákazník koupil. Ač jsem sám takovou situaci vlastně nikdy nezažil, zjevně se to stát může. Pokud ale novela projde v původním plánovaném znění, znamená to pro spotřebitele, že v tomhle případě už nemá možnost zboží reklamovat. Novela zjednodušeně říká, že pokud jste si převzali zboží a bylo v pořádku, pak nemáte právo žádat nápravu od prodejce, porouchá-li se později. Teď už zní inovace zákona o něco drsněji, že?

Vraťme se k našemu nešťastně zakoupenému mixéru. Porouchal se, a my jej chceme reklamovat. Ukáže se ale, že porucha je způsobena uvolněným šroubkem, který vyklouzl během běžného používání. Když nám ale prodejce zboží předával, šroubek byl ještě na svém místě, protože zboží nějakou dobu fungovalo správně. Co to tedy znamená? Jakmile před nás prodejce položí dokument, který dokazuje, že jste zboží převzali v pořádku, vaše nároky na reklamaci končí a mixér si buď můžete pravidelně sešroubovávat doma, opravu zaplatit nebo jej hodit do nejbližšího koše.

Pokud se teď bouříte, že přece není možné ovlivnit vady, které se neprojeví hned, máte pravdu. Kam by mohla vést daná novela? Nekvalitní výrobky budou mít navrch a lidé začnou o něco více koukat na pověst značek, od kterých nakupují. V tuhle chvíli to bude totiž znamenat více než zákonná záruka, která v podstatě nutila prodejce vybírat kvalitu, již nebudou muset do nekonečna reklamovat nespokojeným zákazníkům.

Projeví se to i na našem trhu

Teď se možná hodí říct, co to způsobí na trhu. Dovolím si předložit jen fakta a důsledek v naší ekonomice si vyvoďme každý samostatně. Pokud ale přibude zákazníkům více povinností s prokazováním a vymizí jistota dvouletých záruk na zboží, jež si sami nepoškodíte, nabízí se otázka, kolik lidí začne nakupovat více v zahraničí. Samozřejmě to začne být v některých případech lákavější. Je to totiž celkem jednoduché. Patřím k lidem, kteří si potrpí na značku, a tak nakupuji zásadně konkrétní elektroniku, zejména pokud jde o telefony. Mám možnost koupit si je v zahraničí o nějaký ten tisíc levněji, protože jsem členem jistého klubu. Nicméně jsem to nikdy neudělal, důvod je prostý. Jednak si představte, jak posíláte telefon k reklamaci někam do Tramtárie. No a pak je tu také to, že záruka je zkrácená na jeden rok. U nás to byly bez potíží dva roky, pokud nebudete s telefonem házet o chodník. To na mě působilo jako větší jistota než telefon ze zahraničí.

Jestliže se ale podmínky našich záruk změní a jistotu nebudeme mít takřka žádnou, začnu klidně nakupovat v zahraničí, protože poměr výhod a nevýhod se tím dost zhoupne. Samozřejmě věřím, že nejsem jediný, kdo tuhle možnost zváží. Už teď obchodníci využívají kdejakých oděrek, aby mohli říct, že o výrobek bylo špatně pečováno. Je celkem jasné, jak to bude vypadat, až začne taková novela platit. A pokud nebudu jediný, kdo přehodnotí svoje nákupy, tržby v Česku tím utrpí.

Autorský článek - komentář.

Reklama
Nejčtenější články
Reklama

Mohlo by vás zajímat

Celebrity

Známý šéfkuchař Ondřej Molina a slavný barman Tomáš Melzer umí připravit neskutečné dobroty i z toho,...

Styl

Zimní bundy od JD Sports - připravte se na Black Friday

Tech

Sporťák s kočičíma ušima byl posledním dílkem skládačky