Více než polovina národa si brousí zuby na Black Friday. Extra slevy ale nečekejte, elektronika v některých případech dokonce i zdraží
Ženy letos na Black Friday utratí 3 500 korun, muži 4 000 korun. Slevovým hitem bude spíše oblečení a kosmetika, naopak elekronika někdy i zdraží, takto bude podle ekonomů vypadat letošní Balck Friday, který se uskuteční 26. listopadu. Den plný slev, importovaný z USA, se v Česku uchytil v necelém posledním desetiletí zejména v oblasti internetového nakupování. Letos však nebude, jak tomu bývalo, tolik ve znamení zlevněné elektroniky, jako spíše zlevněného oblečení či kosmetiky. Elektronika totiž v některých případech dokonce i zdraží. Důvodem je především světová čipová krize.
Black Friday s menším počtem slev na elektroniku či bílou techniku ale nebude Čechům zase tolik vadit, domnívá se ekonom Lukáš Kovanda. „Řada z nich si spotřebiče nakupovala už loni, během pandemických uzávěr. Ani Česku se loni nevyhnul třeba růst sháňky po herních konzolích, které lidem pomáhaly krátit čas během lockdownů. Prudký loňský nárůst poptávky po playstationech a dalších konzolích je jedním z důvodů současné čipové krize,“ upřesnil Kovanda.
Lze tedy říct, že elektronikou jsou nyní Češi poměrně dobře vybaveni, takže i vzhledem k nepříliš výrazným slevám se jejich zájem během letošního Black Friday přesune jinam. Hlavně k oblečení či kosmetice.
Slevové akce během Black Friday hodlají k výhodnému internetovému nakupování – zejména právě oblečení či kosmetiky – využít více než dvě třetiny Čechů, vyplývá z průzkumu společnosti Proficio. To je historicky rekordní číslo. Celkově ale budou slevy slabší než jindy. Nejen v oblasti elektroniky, ale obecně, tedy i v segmentu oblečení či kosmetiky.
Rapidní inflace – která v době letošního Black Friday už bude přesahovat šestiprocentní úroveň – letos slevové šílenství poněkud utlumí. „Prodejcům zboží rostou náklady, včetně těch přepravních nebo nákladů na pracovní sílu či energie, takže si nemohou dovolit jít s cenami tolik dolů jako v minulých letech,“ vysvětlil Kovanda.
Nákupy během „Černého pátku“ – jak v e-shopech, tak z menší části také už i v kamenných obchodech – podniká v průměru posledních let zhruba 60 procent Čechů, obvykle si koupí tří produkty. Ženy letos utratí v průměru 3 500 korun, muži 4 000 korun. Muži běžně nakupují hlavně elektroniku (což se tedy letos výjimečně změní), ženy oblečení a obuv. Obecně populární je také nákup kosmetiky, dětského zboží a domácích spotřebičů.
Tak jako v minulých letech i letos ovšem musejí být lidé během „Černého pátku“ obzvláště na pozoru. Prodejci totiž s oblibou klamou zákazníky přemrštěnými či falešnými slevami, a to až v desítkách procent případů. Obchodníci například těsně před slevovým obdobím, třeba před začátkem „Black Weeku“, tedy celého týdne slev, jen vrcholí „Černým pátkem“, ceny výrazně nadsadí. Opticky pak sleva vypadá mnohem větší. Prodejci také uplatňují trik nabízení „speciálních sad“, přičemž v balení, ve kterém zákazník zboží dostane, chybí část obvyklého vybavení a příslušenství (k mobilu tak třeba nedostane propojovací kabely, sluchátka nebo baterie).
Pokud se zákazník nechce stát obětí triku, měl by využívat internetových srovnávačů cen, případně na webových stránkách České obchodní inspekce ověřovat, zda ten či onen e-shop není rizikový.
Podle analýzy nákupního rádce Heureka.cz vždy neplatí, že by bylo v listopadu zboží levnější než v jiných měsících roku. Někteří prodejci i po padesátiprocentní slevě nabízejí zboží za cenu, za kterou se dá sehnat i u ostatních prodejců, a to třeba i bez slevové akce.
Triky se slevou jsou zákonem zakázány. Za porušení zákona o ochraně spotřebitele může Česká obchodní inspekce uložit pokutu až do výše pěti milionů korun.
Nákupního šílenství se letos snaží zneužít podvodníci, ba přímo zločinci. Třeba přes komunikační aplikaci WhatsApp nebo sociální síť Facebook se k českým uživatelům v minulých letech šířily podvodné zprávy vydávající se za poukazové akce Teska, Penny nebo Lidlu. Od lidí lákaly osobní údaje, mobilní platby i přístup k bankovnímu účtu.
Zdroj: lukaskovanda.cz.