ShopaholicAdel: Když se z bizarní influencerky stane hvězda, klidně zfalšuje i zákony, aby jí zůstala
Abych vás uvedl do obrazu, nejprve představím slečnu, která na TikToku figuruje pod pseudonymem „ShopaholicAdel“. Těžko říct, jestli se z počátku inspirovala českou youtuberkou Shopaholic Nicol nebo proč vlastně založila celý svůj kanál, ale na TikToku figuruje už nějakou chvíli a za tu dobu si získala neuvěřitelný počet sledujících, a tím myslím přes 176 tisíc. Neuvěřitelné je to hlavně vzhledem k obsahu jejích videí. Když se kouknu na svých 316 sledujících, kladu si otázku, co dělám špatně – tedy krom toho, že mám všeho všudy asi 9 videí. Odpověď je vlastně docela jednoduchá, stačilo by točit bizarnější videa.
Většina jejích videí zahrnuje fotky jejího přítele, videa jejího přítele, videa, kde zdraví další její přátele, aniž by něco řekli, videa upozorňující na to, že její šťastný vztah trvá již tři čtvrtě roku, informace o tom, jaký použila těhotenský test, informace o jejím – jak se zdá – velmi žalostném zdravotním stavu, nebo oblíbená haul videa, ve kterých popisuje, co si koupila na benzínové pumpě nebo v drogerii. (Haul video je videozáznam zveřejněný na internetu, ve kterém osoba diskutuje o položkách, které si nedávno zakoupila, a někdy podrobně popisuje své zkušenosti s nákupem a cenu zakoupených položek. )
V důsledku videí, která mnoho lidí nechápe, a o to více se šíří, se Adéla Pulcová stala velmi rychle slavnou. Účty má i na Instagramu a YouTube, kde jí rovněž za posledních pár měsíců naběhla vlna sledujících.
View this post on Instagram
Je zřejmé, že se nejedná o psychicky zdravou osobu, jak konec konců i ona sama přiznala v příspěvcích, které později zase stáhla. Jelikož není schopna rozeznat, kdy si z ní lidé dělají legraci, během svých streamů se mnohdy rozčiluje nad chováním „fanoušků“ a řeší věci, které by kdekdo jiný prostě přešel, v důsledku své bipolární poruchy.
O to více však lidi baví ji sledovat. V jednom z posledních videí dokonce přiznala, že nechodí do práce a živí se právě na základě sledovanosti jejích sociálních sítí. Pokud by tedy přišla o svou „popularitu“, nejenže ztratí jediný výdělek, ale především by se její křehká psychická stránka mohla zcela zhroutit. Den uvědomění se však přiblížil ve chvíli, kdy si ostatní influenceři, kteří usilují o vydávání kvalitního obsahu, řekli, že toho už bylo dost.
Vlna odporu proti Adel
Během jara se na streamy a videa, zejména na TikToku, začala valit vlna nenávistných komentářů směřujících vůči Adel a často poukazujících na její nízkou inteligenci. Dnes a denně mám hlavní stránku TikToku plnou videí se záznamy z jejích streamů, kde kupříkladu přiznává, „že netuší, jaké je hlavní město Londýna“. Mnohdy s přáteli otevřeme zmíněnou aplikaci a všem nám vyskočí videa s tímto tématem, aniž by kohokoliv z nás tenhle obsah vůbec zajímal. Z dění kolem ShopaholicAdel se jednoduše stává mor.
K této vlně, kdy byla nejprve rozebírána jen internetovými trolly a nenávistnými komentátory, se ale následně přidali i mnozí čeští influenceři, jejichž slova mají větší dosah – doslova. Ti, co berou svou tvorbu vážně, začali točit reakce, aby poukázali na to, že ne každému by se mělo dostávat tak širokého prostoru. Vytvořili tak amatérskou kampaň pod hashtagem #stopadel. Některá videa jen poukazují na to, jaký obsah zmíněná Adéla Pulcová tvoří a proč by ji lidé neměli sledovat. Mnozí influenceři vyjádřili svůj postoj velmi rozumně a upozornili i na rizika, jež přijdou poté, kdy bublina, v níž nová celebrita českého i slovenského TikToku žije, praskne. Jiní poměrně radikálním způsobem usilují o zrušení jejího účtu.
Není překvapivé, že taková vlna odporu a především výzev ke zrušení jejího účtu způsobila zhroucení nevyrovnané influencerky. Co ale přišlo potom asi překvapilo i ty, již věděli, co od Adély čekat. Jakmile přišla reakce na výzvy ostatních influencerů, na Instagramu i TikToku začala ztrácet sledující. Jako první se samozřejmě objevila vlna sebelítosti a snaha o vyvolání viny v ostatních.
ShopaholicAdel začala přidávat videa, ve kterých rozebírala svůj zlý zdravotní stav, popsala, jak stále zvrací, nemůže dýchat, motá se a nemůže hýbat rukou ani nohou, dokonce popsala, že ji začíná z nastalé situace bolet žebro. Ve videu zmiňuje, že její rivalové usilují o to, aby skončila v nemocnici. Také se brání, protože podle svých slov má právo mít živnost a její příspěvky na sociálních sítích živí její rodinu. O jaké rodině je řeč, netuším, protože v jednom z videí poměrně dopodrobna rozebírá, jak je nešťastná, jelikož se svým přítelem nemůže otěhotnět. V dalším zase popisuje, že jsou spolu tři čtvrtě roku, a to se tedy ještě pojmu rodina úplně neblíží. Ve videu se také hájí, že nikomu nic nedělá, což je vlastně pravda, ale pozornost, spojenou s veřejným vystupováním zjevně není schopna unést. Další velkou křivdou je podle Adel, že ji lidé, kteří točí tyto reakce na její kanál, neznají osobně a snaží se zničit její živnost, přestože má právo pracovat na sociálních sítích. Nenašel jsem ale jediné video, které by přímo bojovalo proti jejímu právu pracovat touhle formou – pokud tomu tedy skutečně říkáme práce. Útoky jsou mířeny zejména na obsah jejích videí.
Vztek a lhaní o zákonech
Pod tlakem zoufalství a vzteku se tak influencerka rozhodla jednat po svém a vymyslela si zákon, respektive zcela změnila znění jiného zákona, které pak veřejně prezentovala v dalším videu na svém účtu, a dokonce v něm lidem vyhrožuje soudy a policií, pokud budou nadále sdílet obsah zaměřený proti jejímu účtu. Konkrétně v něm mluví o tom, že je trestným činem nabádat někoho, aby přestal sledovat veřejně známou osobnost. To, že ShopaholicAdel očekávala, že jí tento zákon, přepsaný na počítači, ve Wordu, všichni uvěří a nejspíš se zaleknou, samo o sobě vypovídá mnohé o její inteligenci. Podsouvat někomu falešné zákony už je navíc opravdu na hraně, a přestože se zdá, že její čin nelze kvalifikovat jako trestně postižitelný, lhát na podobné téma bych nikomu nedoporučil. Influencerka tak může být ráda, že skončila jen s výsměchem a bez postihu. Po vlně kritiky od všech, kdo poznali, že zákon, kterým vyhrožovala, je jen další lží a snahou o manipulaci, ihned video odstranila. Její lež a výhružky však internetem kolovat nepřestaly a nachází se na mnoha jiných kanálech ostatních influencerů, kteří nyní ještě více poukazují na to, kdo je vlastně žena, jejíž videa sleduje (a platí za ně) téměř 200 tisíc lidí.
K celému tomuhle dění by se možná ještě hodilo říct, že jak už asi všichni pochopili, tahle nová internetová celebrita není duševně zdravá a sama sebe začala vnímat jako celebritu. Nejspíš si ani neuvědomuje, že velká část lidí, která sleduje její videa, nejsou skuteční fanoušci, nýbrž jen lidé, kteří si z ní se svými přáteli utahují. A co se stane, až tahle iluze popularity zmizí? Jednoho dne si lidé najdou jiný bizár a na tenhle kanál zapomenou. Nejenže si pak influencerka bude muset najít skutečnou práci, ale dost možná i dobrého psychiatra, protože někoho, kdo staví celý svůj život na iluzi popularity a nemá jiné opěrné body, může taková situace zcela položit. Čím déle však bude trvat, než tenhle mumraj utichne, o to horší mohou být následky. Adéla je přesvědčená, že je celebrita, „Jsem ShopaholicAdel a mám tu sledovanost!“ říká hrdě ve videu, jako by to byl důkaz, že něco dokázala. „Využívat se jenom kvůli svému jménu nenechám, tam kde jsem, jsem se dostala těžkou dřinou!“ vzkazuje všem sledujícím. O tom, jakou dřinou se dostala tam, kde právě je, si může každý udělat obrázek zcela sám. Snad Adel ví, že udržet se na vrcholu je mnohem těžší, než se na něj dostat.
Autorský článek - komentář.